Krimpend NBC saneert Voorlichtingsbureau Brood

26 augustus 2013

Het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) in Wageningen blijft behouden voor de bakkerijsector, ondanks het wegvallen van de meelheffing. Wel stoot het kennis- en adviescentrum voor de bakkerijbranche per 1 januari 2014 een aantal activiteiten af. Dat gaat ten koste van zo'n 15 arbeidsplaatsen.

Voorlichtingsbureau Brood verdwijnt

Zo verdwijnt het Voorlichtingsbureau Brood. NBC focust op kennis over bakkerijproducten en gezondheid. Ook blijven betaalde diensten als productbeoordeling en –advies, hygiëne-inspecties en –advies en het organiseren van Bakker met Ster behouden. Er wordt verder gekeken naar de mogelijkheid om SpecsPlaza en de voorlichting rond meelstofallerchie over te hevelen naar het NBC. Deze diensten worden nu uitgevoerd door het Productschap Akkerbouw.

Kennis niet verloren

Lange tijd bestond het NBC voor een groot deel van branchegeld: subsidie die via de meelheffing door de commissie Brood & Banket van het Productschap Akkerbouw bij het centrum terechtkwam. Een koers om meer op eigen benen te komen staan, is door de huidige leiding van NBC enkele jaren geleden ingezet: het aantal betaalde diensten is toegenomen. Het Kennisloket waar de specifieke kennis zit over zaken als voeding en gezondheid, wet- en regelgeving, grondstoffen en warenwet, is een niet-commerciële dienst. De service blijft echter bestaan met behulp van branchegeld. “Kennis is macht en dat geldt ook zeker voor de bakkerijbranche. Bestaande kennis mag niet verloren gaan, maar ook is er nieuwe kennis nodig om de positie van brood daarmee die van de bakkerijsector, verder te versterken”, laat NBC-directeur Flip van Straaten weten.

Schoolontbijt elders?

Om dit te bereiken werkt NBC steeds vaker en nauwer samen met partijen als het Voedingscentrum en andere instellingen op het gebied van voeding en gezondheid. Daarnaast zet het centrum een aantal activiteiten voort op het gebied van marketing en voorlichting. Denk aan Bakker met Ster. Deze services worden betaald uit deelnamegelden. NBC zoekt hiervoor ook samenwerking met andere versbranches. De activiteiten van Voorlichtingsbureau Brood als campagnes en consumentenvoorlichting verdwijnen. Voor het Nationaal Schoolontbijt wordt nog een oplossing gezocht. Er is goede hoop dat deze ontbijtpromotie door anderen wordt voortgezet.

Wat marktcijfers betreft ligt de focus in 2014 uitsluitend op lokaal marktonderzoek, laat Van Straaten weten. Met de Nationale Bakkerij Academie (NBA) voert NBC gesprekken over het Examencentrum; mogelijk kan dat daar worden ondergebracht.

Consumentenwaardering

Productbeoordeling en procesadvies is een betaalde dienst en blijft bestaan. Doel is om de opgedane kennis beter terug te laten komen in de bakkerij. Ook komt de consument hierbij meer centraal te staan door consumentenwaardering een wezenlijk onderdeel te laten worden van de productkeuring. De activiteiten op het gebied van hygiëne (inspectie en advies) worden verder uitgebouwd – primair in de bakkerij, maar ook met een uitrol naar andere versbranches. Dit gebeurt nu al in de groepen horeca, ijs en slagerij.

Na de reorganisatie werken er nog een kleine 40 mensen bij NBC. Die houden zich puur bezig met kennisdiensten en commerciële services. De omzet van NBC bedraagt straks € 6 miljoen per jaar.

   

Altijd op de hoogte blijven?